LubLarp 2015

PROGRAM WARSZTATÓW

1. co to jest larp | 18-19 kwietnia | Anna Rogala i Paweł Jasiński

  • porozmawiamy o tym, czym tak w ogóle jest (i może być) larp;
  • poznamy łatwe i trudne słowa związane z larpami, takie jak bleed czy immersja;
  • dowiemy się, że larp larpowi nie równy i poznamy najbardziej popularne rodzaje larpów;
  • zdefiniujemy zasady larpowej etykiety i BHP;
  • wypróbujemy różne style grania wg. The Three Way Model;
  • poszukamy zastosowania larpów w biznesie, edukacji i rozrywce;
  • na koniec spróbujemy stworzyć własne mini-gry;
  • w sobotni wieczór zagramy larpa w klimatach szpiegowskich „007”.

2. odgrywanie i improwizacja | 30-31 maja | Patryk Stryjewski i Anna Gęślicka

  • poznamy metody fizycznego i mentalnego przygotowania się przed larpem;
  • nauczymy się jak interpretować karty postaci na różne sposoby;
  • spróbujemy zintegrować się ze swoją postacią i dostosować ją do własnych potrzeb;
  • porozmawiamy o naszych problemach dotyczących odgrywania i spróbujemy je rozwiązać;
  • poznamy techniki aktorskie, które pomogą nam lepiej poprowadzić postać;
  • nauczymy się wiarygodnie wprowadzać postać w różne stany emocjonalne;
  • zagramy w ciekawe gry improwizacyjne, które rozwiną naszą kreatywność;
  • rozważymy rolę gestów i mimiki w odgrywaniu postaci oraz postaramy się nadać jej własny sposób bycia;
  • dowiemy się jak budować ciekawe sceny i relacje, dzięki kreatywnej interpretacji postaci.

3. kostiumy i charakteryzacja | 27-28 czerwca | Zofia Urszula Kaleta

  • zajmiemy się charakteryzacją przy użyciu tego, co każdy może znaleźć w domu;
  • wyprodukujemy oparzenia z żelatyny i jadalną sztuczną krew;
  • stworzymy siniaki i otarcia przy użyciu zawartości damskiej kosmetyczki;
  • poznamy różne techniki robienia zmywalnych tatuaży;
  • będziemy charakteryzować zęby i zmieniać owal twarzy;
  • omówimy kilka pożytecznych efektów, np. przebicie strzałą i krwotok;
  • zaplanujemy skuteczną taktykę polowania w lumpeksach;
  • nauczymy się rozpoznawać, dopasowywać i barwić tkaniny;
  • chwilę poświęcimy na kwestie obuwia na larpy oraz wykorzystanie peruk;
  • poznamy też zastosowanie pianki EvA i innych materiałów ze sklepu plastycznego.

4. fabuła i mechanika | 18-19 lipca | Bartosz Zioło

  • zdefiniujemy różnice między fabułą larpową a innymi rodzajami fabuł;
  • poznamy różne rodzaje oraz typologię tworzenia larpowych konstrukcji fabularnych;
  • typologia uznanych form tworzenia fabuł krok po kroku;
  • omówimy najbardziej popularne mechaniki larpowe;
  • odpowiemy na pytanie, czy mechanika stanowi uzupełnienie fabuły;
  • sprawdzimy, czy mechanika może być dobrym pomysłem na larpa;
  • zbadamy wzajemne wpływy fabuły i mechaniki oraz wpływ obydwu na ostateczny kształt gry;
  • na koniec stworzymy kilka własnych fabuł i mechanik;
  • zagramy larpa „Ciało” – Bartosza Łobody i Bartosza Zioło, w swoim czasie wyprzedzającego larpowe trendy w kwestii rozwiązań fabularnych i mechanicznych.

5. scenografia i logistyka | 29-30 sierpnia | Mikołaj Wicher i Ida Pawłowicz

  • dowiemy się, jak rodzaj larpa determinuje scenografię i jak sceografia może tworzyć larpa;
  • nauczymy się, jak wpływać na wszystkie zmysły graczy, żeby stworzyć iluzję świata;
  • poćwiczymy taktowanie tempa gry przez manipulację przestrzenią;
  • przetestujemy możliwości kreowania postaci przez rekwizyty i elementy scenografii;
  • zaprojektujemy pełnowymiarową scenografię na niedzielną grę;
  • zakasamy rękawy i wcielimy nasz projekt w życie;
  • dowiemy się przy tym; jak kreatywnie używać rzeczy, które mamy pod ręką; by małym kosztem uzyskać efekt wow;
  • zaplanujemy zakupy i prace, żeby zoptymalizować koszty i stworzyć coś imponującego;
  • przedyskutujemy; jak nasza scenografia wpłynęła na larpa i wyciągniemy wnioski na przyszłość.

6. larp od A do Z | 26-27 września | Marcin Słowikowski

  • sprawdzimy w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu tworzenia gier i zorganizujemy larpa od A do Z;
  • dowiemy się, skąd czerpać pomysły, jak je weryfikować i przekuć na dobrą grę;
  • poznamy podstawowe zasady BHP, dobre praktyki i najczęstsze trudności pracy w zespole;
  • przygotujemy harmonogram prac, podzielimy się zadaniami i określimy plan minimum niezbędny do realizacji projektu;
  • nauczymy się pracować w trudnych warunkach i pod presją czasu;
  • w półtora dnia napiszemy scenariusz i postaci, opracujemy mechanikę, zorganizujemy przestrzeń, zgromadzimy graczy i poprowadzimy larpa;
  • spotkanie zakończymy krótkim podsumowaniem całego cyklu i wręczeniem certyfikatów dla osób, które wzięły udział we wszystkich warsztatach w ramach projektu.

TRENERZY

Pierwsza edycja projektu LubLarp była pierwszym tego typu kompleksowym szkoleniem w Polsce. Wcześniej odbywały się kilkugodzinne lub kilkudniowe warsztaty. Jednak w dużej większości przypadków twórcy gier i gracze w Polsce są samoukami, którzy zdobyli wiedzę i umiejętności na bazie swojego wieloletniego doświadczenia.

Do współpracy przy drugim cyklu szkoleń LubLarp zaprosiliśmy najlepszych w swoich dziedzinach twórców i graczy z całej Polski, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i wiedzą.

Anna Gęślicka

Anna GęślickaPasjonatka teatru, koniara, wielbicielka niemieckich mundurów i oddana fanka Huxleya. Niegdyś aktorka w teatrze amatorskim prowadzonym przez Duet Artystyczny ME/ST, współtworząca spektakle takie jak „Podróż Do Wnętrza”. Obecnie asystentka reżysera w grupie teatralnej Rezonans Myśli. W larpach oczarowała ją możliwość osiągnięcia pełnej immersji oraz wpływ osobowości gracza na prowadzoną przez niego postać. Na swoim koncie ma larpy takie jak „Pewnego razu w Ombreville” (Best Larp w konkursie AVA LARP 2014) czy „Rękopis znaleziony w Carcossie” (larp finałowy w konkursie na najlepszego gracza – ZjAva 2015).

Paweł Jasiński

Paweł JasińskiProjektant i scenarzysta gier. Pierwszego larpa poprowadził w 2004 roku. Od wielu lat związany z branżą gier bez prądu. Współpracował z portalem Polter.pl, oraz wydawnictwami Kuźnia Gier i Gry Leonardo. Autor scenariusza „Operacja Wotan” do gry fabularnej Wolsung, członek kapituły konkursu Quentin, główny organizator Konferencji Larpowej 2016 w Warszawie. Od dwóch lat zawodowo tworzy gry komputerowe jako game designer w ATGames. Regularnie grywa w gry fabularne i larpy, nie stroni też od planszówek i gier komputerowych. W wolnym czasie rozwija warsztat literacki i uczy się pisać scenariusze filmowe.

Zofia Urszula Kaleta

Zofia Urszula KaletaCharakteryzatorka, dziennikarka, organizatorka eventów. Zdobywczyni Złotej Maski 2011 dla Najlepszego Gracza, a wraz z Kawalerią Berg Złotej Maski 2013 dla najlepszego MG Teamu. Wicemistrzyni Europy podczas finałów Eurocosplay 2013 w Londynie. Główna charakteryzatorka College of Wizardry oraz wizażysta The Witcher School. Koordynatorka licznych konkursów cosplayowych, takich jak Fantasy Expo Cosplay czy Pyrkon Maskarada. Administratorka grupy Larp Poland. Uzależniona od konstruowania brzydkich kostiumów i grania w larpy.

Ida Pawłowicz

Ida PawłowiczLogistyczka, studentka, graczka. Pochodzi z Wro­cła­wia, mieszka w Gdańsku. Z organizacją larpów związana od 2008. Zajmowała się logistyką gier takich jak : Fantazjada 2008-2010, Geas Burgkon i Geas Burgkon drugi. Obecnie jest częścią zespołu scenograficzno-logistyczbwg o Col­lege of Wizar­dry oraz jedną z organizatorek Black Box3city. W wol­nym cza­sie pomaga rów­nież na pla­nach fil­mo­wych (Conan the Cim­me­rian – short movie, Real Life Raid). Kiedy nie organizuje larpów studjuje rachunkowość i pracuje w banku.

Anna Rogala

Anna RogalaOd kilkunastu lat scenarzystka i organizatorka larpów. Ma doświadczenie zarówno z dużymi formami (3-dniowa Gra Główna na konwencie Flamberg przeznaczona dla 100-200 graczy i rozgrywana na terenie ok. dwóch kilometrów kwadratowych) jak i bardziej kameralnymi grami (seria larpów obyczajowo-historycznych Fortuna Fabrykanta realizowana we współpracy z Muzeum Fabryki w Łodzi). Sędzia konkursu Larpy Najwyższych Lotów (2013). Najbardziej w larpach lubi interakcje z innymi ludźmi i tworzenie ciekawych historii. Zawodowo zajmuje się psychologią zdrowia w pracy jako Asystent na Wydziale Psychologii SWPS. Pracuje także w zespole zajmującym się tworzeniem i oceną efektywności interwencji psychologicznych on-line. Czas wolny lubi spędzać grając w larpy, gry fabularne i planszowe w dobrym towarzystwie.

Marcin Słowikowski

Słowikowski Marcin = IMG_3401 copyRocznik Wielkiego Brata. Z wykształcenia kulturoznawca, z zamiłowania larpowiec. Obronił pracę magisterską nt larpów w Katedrze Teorii Kultury i Metodologii Nauk o Kulturze UMCS. Gracz i autor gier – wychowanek lubelskiej szkoły larpowej, członek klubu fantastyki Grimuar. Zdobywca kilku nominacji oraz nagrody w konkursie Złote Maski (Najlepszy MG Team 2012 za System). Organizator i sędzia lubelskiego konkursu Larpy Najwyższych Lotów. Współtwórca międzynarodowego larpa The Seed podczas projektu Under the Wings of Imagination. Współautor Koszmarnych Gąszczu Kołysanek – Gry Głównej Hardkonu 13. Współorganizator pierwszego w Polsce cyklu szkoleń larpowych – LubLarp. Uczestnik i mówca konferencji larpowych: KOLA 2013-2015 i Knudepunkt 2014-2015.

Patryk Stryjewski

Patryk StryjewskiAdept reżyserii filmowej, przez kolegów oskarżany o próby upchania scen przemocy nawet do komedii romantycznej. Noiroholik, fetyszysta, w niezdrowym stopniu wielbiciel wszystkich oblicz popkultury, w których w jednym zdaniu występują słowa „naziści” i „lochy”. Nadpobudliwy ekstrawertyk. Naoglądał się zdecydowanie za dużo filmów Larsa von Triera, co zaowocowało larpową adaptacją jego dzieła „Dogville” („Pewnego razu w Ombreville” – Best Larp konkursu AVA LARP 2014). Współtworzył również larp „Rękopis znaleziony w Carcossie (larp finałowy w konkursie Best Gracz ZjAva 2015). W larpach stara się tworzyć interesujące, filmowe sceny.

Mikołaj Wicher

Mikołaj WicherWielokrotny zdobywca nagród larpowych, w tym: Złotej Maski 2012 dla Najlepszego Gracza, Złotej Maski 2014 za Najlepszą Reżyserię, Najlepszego Gracza Flambergu 2010 i 2013, oraz licznych pomniejszych wyróżnień. Autor artykułów do publikacji z Konferencji Larpowej (2012-2014). Koordynator Konferencji Larpowej 2015. Trener podczas szkoleń LubLarp z zakresu odgrywania ról i scenografii larpowej. Współzałożyciel Stowarzyszenia Liveform oraz współorganizator larpów New Age, pomagier w College of Wizardry. Współautor jednego z najczęściej granych larpów z Polsce w 2014 roku – Wszystko dla N. Najbardziej w larpach ceni dramaturgię i kocha gry, które mobilizują graczy do tworzenia mocnych scen. Uważa, że immersję można osiągnąć przez akcję, łatwiej niż przez symulację, a najważniejsze są mocne relacje. Wierzy, że larpy mogą zmienić świat.

Bartosz Zioło

Bartosz ZiołoW 1989 roku, w wieku 3 lat zagrał w swoją pierwszą grę. Był to „Pong” na specjalnie dedykowanej pod niego konsoli podłączonej do czarno-białego telewizora marki „Rubin”. Od tamtej pory bezustannie i nieprzerwanie nazywa siebie graczem. Uzależniony od gier wideo, zna zasady ponad stu planszówek, w rpg grał już w podstawówce. Szczególnie umiłował sobie jednak larpy. Na swoim koncie ma ma mnóstwo gier, od innowacyjnego „the Game” po prowadzony z wielkim rozmachem „Witcher School”. Prowadził scenariusze na zagranicznych festiwalach – w Czechach i Norwegii. Propagator jeepformów, wolnej formy i ogólnie nowatorskich rozwiązań w larpach. Jego artykuły pojawiają się w publikacjach i magazynach związanych z tą tematyką. Współorganizator festiwali fantastycznych „Inne Sfery”, larpowych „Hardkon” oraz pierwszej w Polsce konferencji larpowej „Kola”. Wielokrotny sędzia na konkursach larpowych. Posiada własny arcadeowy automat do gier, lubi słabe filmy i dobre piwo.

ORGANIZATORZY

Jakub Barański

Jakub Barański

Fantasta. Pomysłodawca i koordynator projektu LubLarp, pierwszego w Polsce cyklu szkoleń dla twórców larpów oraz koordynator projektu LubLarp Festiwal. Autor larpa „Birdman” nagrodzonego w 2015 roku Złotą Maską za Najlepszego Larpa i nominacją za Najlepszą Reżyserię. Od roku 2007 związany z Lubelskim Stowarzyszeniem Fantastyki „Cytadela Syriusza”, w funkcji wiceprezesa w latach 2010-2015. Koordynator ds. programu Festiwalu Fantastyki Falkon 2010-2014. W przeszłości organizator cyklu imprez „24h z…”, poświęconego nowoczesnym grom planszowym i fabularnym. Doradca i współpracownik szeregu inicjatyw i wydarzeń kulturalnych, m.in.: Domu Kultury Narnia, Nocy Kultury 2013-2014, Lubelskich Dni Fantastyki.

Marcin Słowikowski

Marcin Słowikowski

Z wykształcenia kulturoznawca, z zamiłowania larpowiec. Obronił pracę magisterską nt larpów na UMCS. Gracz i autor gier – wychowanek lubelskiej szkoły larpowej, członek klubu fantastyki Grimuar. Zdobywca kilku nominacji oraz nagrody w konkursie Złote Maski (Najlepszy MG Team 2012 za System). Organizator i sędzia lubelskiego konkursu Larpy Najwyższych Lotów. Współtwórca międzynarodowego larpa The Seed podczas projektu Under the Wings of Imagination. Współautor Koszmarnych Gąszczu Kołysanek – Gry Głównej Hardkonu 13. Współorganizator pierwszego w Polsce cyklu szkoleń larpowych – LubLarp. Uczestnik i mówca konferencji larpowych: KOLA 2013-2015 i Knudepunkt 2014-2015.

LSF Cytadela Syriusza

LSF „Cytadela Syriusza”

Lubelskie Stowarzyszenie Fantastyki „Cytadela Syriusza” jest niezależną i apolityczną organizacją zrzeszającą sympatyków i miłośników fantastyki, powstałą w 2000 roku z połączenia dwóch lubelskich organizacji fantastycznych: Lubelskiego Klubu Fantastyki „Syriusz”, założonego w 1981 roku oraz z Lubelskiej Sekcji Gier „Cytadela”, powstałej w 1991 roku. Kontynuując tradycję długotrwałej współpracy z lubelskimi domami kultury i szkołami organizujemy wraz z nimi wiele imprez i spotkań o tematyce fantastycznej.

Lubelskie Stowarzyszenie Fantastyki „Cytadela Syriusza”
ul. Lwowska 1220-128 Lublin
www.cytadelasyriusza.org
Dane KRS: LUBELSKIE STOWARZYSZENIE FANTASTYKI CYTADELA SYRIUSZA

herb miasta Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Miasta Lublin.