– Lublin Lubi Larpy

PrintPlay

O KONKURSIE

Zainspirowani licznymi rozmowami toczącymi się w środowisku miłośników larpów na temat potrzeby zaistnienia konkursu na scenariusze print&play, postanowiliśmy wziąć sprawę w swoje ręce. Pod szyldem LubLarp udało nam się zorganizować już cykl szkoleń larpowych oraz 3-dniowy festiwal najlepszych polskich gier. W tym roku przedstawiamy kolejny projekt – ogólnopolski konkurs na scenariusz larpowy PrintPlay.

Zachęcamy twórców do spisywania larpów.

W Polsce powstaje wiele ciekawych larpów, jednak stosunkowo niewiele scenariuszy larpowych. Z tego względu larpy ciągle są czymś ulotnym. Nieutrwalone nie mają szans na przetrwanie próby czasu. Odejdą razem ze swoimi twórcami, pozostawiając czasem za sobą jedynie kilka zdjęć. Mamy nadzieję, że konkurs przyczyni się do zmiany tego stanu rzeczy.

Chcemy podnosić jakość larpów.

Wierzymy, że spisane scenariusze są szansą rozwoju naszego hobby. Pozwalają nie tylko uczyć się twórcom poprzez prowadzenie i analizę gier innych autorów, ale także umożliwiają tym drugim otrzymanie informacji zwrotnej na temat gry i jej poprawienia. Ogólnodostępne scenariusze larpowe to jednocześnie baza dobrych praktyk.

Dążymy do wymiany doświadczeń.

Możliwość zapoznania się ze scenariuszami innych autorów i ich prowadzenia, daje nam szansę poszerzyć horyzonty, spojrzeć na larpy z czyjejś perspektywy oraz nawiązać nowe, cenne znajomości. A przede wszystkim pozwoli na budowanie bardziej skonsolidowanego środowiska, które rozumie i szanuje swoją różnorodność.

KRYTERIA OCENY

Ocena scenariusza larpowego może sprawić wiele trudności, ponieważ podlega jej nie tylko treść i forma tekstu, ale także potencjał. Tak naprawdę, scenariusz nie jest dziełem samym w sobie, a jedynie przepisem, jak dzieło wykonać, dlatego tak ważne jest potraktowanie go całościowo. Z tego względu wszystkie scenariusze, które spłyną na konkurs, będą oceniane przez komisję według trzech różnych kryteriów:

wartość merytoryczna

Ocenie podlega potencjał, czyli sam larp, który ma szansę powstać na podstawie scenariusza: jego konstrukcja, grywalność, a także wyjątkowość pomysłu.

wartość użytkowa

Istotna jest zawartość przesłanego pliku, czytelność i podział treści, materiały dla graczy, czyli wszystko, co umożliwia bezproblemowe przeprowadzenie gry.

wartość estetyczna

To kryterium obejmuje stronę wizualną przesłanego scenariusza oraz przygotowanych materiałów dla graczy, pod kątem grafiki, składu oraz przygotowania do druku.

nagrody

Zwycięstwo w konkursie zapewnia oczywiście nieśmiertelną chwałę i sławę. My jednak uważamy że najlepsi zasługują na coś więcej niż sława i chwała. Mamy nadzieję, że przewidziane nagrody dodatkowo zmotywują potencjalnych uczestników do poświęcenia czasu na przygotowanie scenariusza.

Ze strony organizatorów konkursu, zapewniamy profesjonalną organizację zwycięskiego larpa wraz z pokryciem wszystkich kosztów uczestnictwa jego autora w larpie, w ustalonym wcześniej charakterze – być może będzie chciał go poprowadzić, może będzie wolał zagrać lub tylko obserwować z boku. Dodatkowo zwycięzca otrzyma od nas 500 zł w gotówce.

Wszystkie osoby, grupy i organizacje zainteresowane wsparciem inicjatywy poprzez powiększenie puli nagród, zapraszamy do kontaktu. Wszystkim partnerom obiecujemy informację na temat ich wkładu na stronie oraz na Facebooku, pozostałe możliwości chętnie omówimy w bezpośrednim kontakcie.

KAPITUŁA KONKURSU

Nasze zaproszenie do kapituły konkursu przyjęli twórcy larpowi z całej Polski. Kluczem wyboru było nie tylko doświadczenie larpowe, ale także kompetencje, które pozwolą spojrzeć na kwestię nadesłanych scenariuszy w różnych aspektach: od strony czytelnika, prowadzącego, organizatora wreszcie gracza.

To co ich łączy, to wsparcie dla idei rozpowszechnienia scenariuszy print&play oraz zgoda na poświęcenie swojego czasu w celu przeczytania i oceny nadesłanych prac.

Dariusz Domagalski

Pisarz, felietonista, scenarzysta komiksów, twórca larpowy. Autor powieści historycznych i science fiction. Na swoim koncie ma również kryminał z nutką horroru. Przez kilka lat współpracował z magazynem literackim „Science Fiction, Fantasy i Horror” jako felietonista i autor opowiadań. Ale jego teksty publicystyczne można również znaleźć w sieci na różnego rodzaju portalach. Oprócz działalności literackiej zajmuje się również larpami. Ceni sobie szkołę skandynawską. W swoich grach kładzie mocny nacisk na relacje międzyludzkie, psychoedukację i immersję.

Agata Lubańska

Jedna z członków-założycieli Stowarzyszenia Liveform. Organizator wydarzeń i koordynator projektów o zasięgu od lokalnego do międzynarodowego, m.in. cyklu New Age oraz IV Konferencji Larpowej. Uwielbia pracę z ludźmi. Za jedno z najwspanialszych doświadczeń w tej dziedzinie uważa przygodę z College of Wizardry, w którym odpowiedzialna była za scenografię i logistykę. Autorka tekstów do publikacji larpowych, inicjatorka ruchu Larpowego Coachingu, służącego rozwojowi młodych twórców w tej dziedzinie. W wolnych chwilach pisze larpy i freeformy, m.in. Snow, który został dostrzeżony w międzynarodowym konkursie Golden Cobra. Z imienia – Świstak, z duszy – kot.

Piotr Milewski

Urodzony w 1977 roku w Gdyni. Zamieszkały: tamże. Zawód wykonywany: specjalista R&D. Napisane larpy: jakieś 3 tuziny. Larpogodziny od 1993 roku: brak danych. Pięciokrotnie nominowany i trzykrotnie nagrodzony Złotą Maską. Sędzia w konkursie Larpy Najwyższych Lotów 2013 i 2014, a w 2008 w pierwszym polskim konkursie larpowym Złota Brama. Wieloletni organizator Festiwalu Larpowego Hardkon, a od niedawna cyklicznego larpowania w ramach trójmiejskiego projektu BlackBox 3City. Lubi: pożeglować, dobrze wypić i zjeść w towarzystwie, głośno się śmiać, palić shishę, budować światy i rzeczywistości, zabierać tam innych ze sobą.

Annika Olejarz

Cierpi na ADHD i pakuje się w każdy projekt, który uzna za dostatecznie interesujący, w rolach oscylujących od noszenia wiader i mycia naczyń (Geas: Burgkon), bieganie po lesie w nocy (część survivalowa the Game) po pisanie scenariusza (Geas: Pielgrzymka). Z wykształcenia matematyk, zawodowo analityk, po godzinach projektuje grafikę (identyfikacja wizualna m.in. Koszmarnych Gąszczy Kołysanek) i łamie tekst (m.in. publikacje Konferencji Larpowej KOLA). Ma za sobą redagowanie magazynu „Inne Sfery” oraz pisanie do nowej „Magii i Miecza”. W „międzyczasie” biega, joguje i pożera litery.

Agnieszka Rogowska

Rocznik Czarnobyla. Tworzę i gram w larpy od 2008 roku. Kocham larpy. Zagrałam w (ciężko zliczyć, ale) grubo ponad setce larpów, zrobiłam ponad trzydzieści. Poprowadziłam larpa cyklicznego Maga: Przebudzenie w Warszawie, kilka odsłon różnych cyklików we Wrocławiu, Rzeszowie, Poznaniu, oraz jednostrzały na wielu konwentach. Moimi ostatnimi szerzej znanymi larpami są Rezerwowe Psy i Atlas Chmur (oba wspólnie z Bartoszem Bruskim i Pawłem Jasińskim).

Uważam, że popularyzacja print&play jest następnym krokiem w rozwoju larpów w Polsce, stąd z radością przyjęłam wieść o konkursie. Potrzebujemy wielu dobrych, ciekawych i fajnie zaprezentowanych scenariuszy, po które każdy może sięgnąć – by poprowadzić grę, lub wyciągnąć z niej wnioski, pomysły i inspiracje.

Osobiście cenię larpy oryginalne, starające się odbiec od utartych schematów. Przede wszystkim patrzę na nietypową (choć dopasowaną do tematyki) formę, ale także treść. Takie larpy – spisane – będą inspirować do kolejnych dzieł, nawet jeżeli nie będziemy mieli możliwości/czasu/środków, by poprowadzić gry.

Print&Play powinien być jednak bardzo klarownie spisany i dobrze „opakowany”. Nieczytelny i odpychający dokument zniechęci odbiorcę.

Marcin Słowikowski

Rocznik Wielkiego Brata. Z wykształcenia kulturoznawca, z zamiłowania larpowiec. Obronił pracę magisterską nt larpów w Katedrze Teorii Kultury i Metodologii Nauk o Kulturze UMCS. Gracz i autor gier – wychowanek lubelskiej szkoły larpowej, członek klubu fantastyki Grimuar. Zdobywca kilku nominacji oraz nagrody w konkursie Złote Maski (Najlepszy MG Team 2012 za System). Organizator i sędzia lubelskiego konkursu Larpy Najwyższych Lotów. Współtwórca międzynarodowego larpa The Seed podczas projektu Under the Wings of Imagination. Współautor Koszmarnych Gąszczu Kołysanek – Gry Głównej Hardkonu 13. Współorganizator pierwszego w Polsce cyklu szkoleń larpowych – LubLarp. Uczestnik i mówca konferencji larpowych: KOLA 2013-2015 i Knudepunkt 2014-2015. Pomysłodawca konkursu PrintPlay.

Patryk Stryjewski

Adept reżyserii filmowej, przez kolegów oskarżany o próby upchania scen przemocy nawet do komedii romantycznej. Noiroholik, fetyszysta, w niezdrowym stopniu wielbiciel wszystkich oblicz popkultury, w których w jednym zdaniu występują słowa „naziści” i „lochy”. Nadpobudliwy ekstrawertyk. Naoglądał się zdecydowanie za dużo filmów Larsa von Triera, co zaowocowało larpową adaptacją  jego dzieła „Dogville” („Pewnego razu w Ombreville” – Best Larp konkursu AVA LARP 2014). Współtworzył również larp „Rękopis znaleziony w Carcossie (larp finałowy w konkursie Best Gracz ZjAva 2015). W larpach stara się tworzyć interesujące, filmowe sceny.

Dorota Kalina Trojanowska

Naturalizowana gdańszczanka. Członkini lubelskiego klubu Grimuar oraz trójmiejskiej inicjatywy BlackBox 3City. Ma na koncie zarówno maleńkie gry, jak i duże projekty – współautorka dwóch gier głównych Festiwalu Larpowego Hardkon (Koszmarne Gąszczu Kołysanki Bóg, który się pomylił) oraz międzynarodowego larpa College of Wizardry. Miłośniczka językoznawstwa, Charlesa Baudelaire’a i kawy. W wolnych chwilach pisze, pochłania książki i tłumaczy scenariusze P&P z mniej lub bardziej dziwnych języków. W larpach ceni sobie nietuzinkowe pomysły, spójność formy z treścią i przemyślane środki, nie znosi zaś niechlujstwa i umiejętności czytania w myślach autorów jako niezbędnego warunku do zrozumienia gry.

Bartosz Zioło

W 1989 roku, w wieku 3 lat zagrał w swoją pierwszą grę. Był to „Pong” na specjalnie dedykowanej pod niego konsoli podłączonej do czarno-białego telewizora marki „Rubin”. Od tamtej pory bezustannie i nieprzerwanie nazywa siebie graczem. Uzależniony od gier wideo, zna zasady ponad stu planszówek, w rpg grał już w podstawówce. Szczególnie umiłował sobie jednak larpy. Na swoim koncie ma ma mnóstwo gier, od innowacyjnego The Game po prowadzony z wielkim rozmachem Witcher School. Prowadził scenariusze na zagranicznych festiwalach – w Czechach i Norwegii. Propagator jeepformów, wolnej formy i ogólnie nowatorskich rozwiązań w larpach. Jego artykuły pojawiają się w publikacjach i magazynach związanych z tą tematyką. Współorganizator festiwali fantastycznych „Inne Sfery”, larpowych Hardkon oraz pierwszej w Polsce konferencji larpowej KOLA. Wielokrotny sędzia na konkursach larpowych. Posiada własny arcadeowy automat do gier, lubi słabe filmy i dobre piwo.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Konkurs skierowany jest do wszystkich twórców larpów, bez względu na doświadczenie i larpowe preferencje, którzy do końca sierpnia prześlą na adres printplay@lublarp.pl autorski scenariusz. Na podstawie przesłanych plików komisja jurorów wyłoni najlepszy pod kątem merytorycznym, użytkowym oraz estetycznym. Wyniki konkursu poznamy w grudniu, a zwycięski scenariusz zostanie zrealizowany w 2016 roku.

 

wyślij zgłoszenie

regulamin konkursu

faq