– Lublin Lubi Larpy

LubLarp Festiwal – zagrajmy to jeszcze raz

Mamy dobrą wiadomość dla tych, którzy świetnie się bawili na LubLarp Festiwalu 2019 i jeszcze lepszą dla tych, którzy nie mogli z nami być. Postanowiliśmy zorganizować LubLarp Festiwal 2019 jeszcze raz!

Odbędzie się w dobrze wam znanym Centrum Spotkania Kultur, w dobrze wam znanym terminie (drugi weekend grudnia), być może nawet pojawią się na nim dobrze Wam znane gry, a na pewno nie zabraknie znanej i lubianej przez wszystkich atmosfery. Specjalnie dla Was zrobimy też takie same koszulki jak w ubiegłym roku, bo ciągle dostajemy pytania, czy można je jeszcze zamówić.

Deja vu – ze względów organizacyjnych i logistycznych nie mamy możliwości zorganizować LubLarp Festiwalu w styczniu 2020. Grudzień jest jedynym terminem, w którym LLF może się odbyć tej zimy. Ale to oznacza, że robimy po raz drugi LubLarp Festiwal 2019, a to przecież czyste szaleństwo! Cóż… Szaleństwa nam nigdy nie brakowało… Mamy nadzieję, że drugi w tym roku LubLarp Festiwal będzie dobrą wiadomością i wszystkich ucieszy.

Deja vu – ze względów organizacyjnych… Wróć! Ze względu na to, że w ubiegłym roku sporo osób wyrażało chęć zagrania w gry, które gościły już na LLFie, a na tytuł, który powtórzyliśmy (System) było więcej chętnych niż miejsc, nie możemy się dłużej opierać rerunom. Głosy o reaktywacji festiwalu Replay także ucichły, dlatego w tym roku wprowadzamy nowy hashtag – #jeszczeraz. Niebawem także ponownie zaprosimy Was na facebookowym wydarzeniu do zagłosowania w ankiecie na rerun, który powinniśmy sprowadzić w grudniu do Lublina.

Dłużej, więcej, mocniej – zainteresowanie biletami na LubLarp Festiwal 2019 (ten styczniowy) przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Miejsca na większość gier rozeszły się w przeciągu kilku minut, a sporo osób odeszło z kwitkiem. Dlatego w tym roku będziemy celowali w większe larpy, tak aby zapewnić większej liczbie osób możliwość wzięcia udziału. Dodatkowo planujemy przedłużyć bloki programowe i kończyć gry później, co być może zapewni nam możliwość wprowadzenia kilku dłuższych gier. 

Niestety, więcej odnosi się także do ceny biletu. Już teraz wiemy, że koszt organizacji wydarzenia będzie większy niż w ubiegłym roku. Dodatkowo bardzo zależy nam na tym, aby zapewnić komfort osobom kupującym bilety (to jest ten element LubLarp Festiwalu 2019, którego za wszelką cenę nie chcemy powtórzyć) i planujemy przeznaczyć na ten cel część budżetu.

Sprawdzona jakość – doświadczenie dwóch ostatnich lat oraz głosy uczestników przekonały nas, że LubLarp Festiwal w obecnym kształcie nie jest odpowiednim miejscem dla playtestów i debiutów. Bardzo żałujemy, bo zależało nam na tym, aby było takie miejsce na polskiej scenie larpowej. Z przykrością wykreślamy te dwa hashtagi z naszej listy. Ale być może potrzebna jest odrębna impreza, ukierunkowana właśnie na nie. Jeśli tylko się taka pojawi, będziemy ją mocno wspierać.

Hashtagi LubLarp Festiwal 19/20

Od roku 2017, kiedy program LubLarp Festiwalu wzięły pod opiekę Dorota Kalina Trojanowska i Natalia Rożek, ma on charakter kuratorski i w celu jego kreowania używamy hasztagów. Pokazują one i jasno komunikują uczestnikom, jakie larpy najbardziej nas interesują. Poniżej znajdziecie listę hashtagów, które będziemy premiować przy wybieraniu zgłoszeń. Im więcej założeń spełnia gra, tym większa szansa, że będziemy chcieli ją mieć w programie.

#premiera – jak sama nazwa wskazuje, to larp, który po raz pierwszy jest wystawiany publicznie – w ostatecznym kształcie, być może po wcześniejszym playteście. Gracze mają prawo oceniać go jako skończone dzieło i wystawić mu recenzję. W związku z tym, już po raz trzeci na LubLarp Festiwalu planujemy wybrać w plebiscycie najlepszą premierę.

#import – skąd brać nowe scenariusze, jeśli nie pisać samemu? Tłumaczyć! Jest sporo dobrych gier, których nie znamy, nawet jeśli zostały opublikowane w formie print&play, tylko dlatego, że zostały napisane po angielsku, włosku, szwedzku, czesku czy w jakimś innym języku. Tłumaczenie i adaptacja na nasze warunki jest pracą równie wymagającą co napisanie czegoś od początku.

#forthewin – hashtag dla gier, które zakwalifikowały się do finału, zostały wyróżnione lub nagrodzone w konkursach larpowych w dowolnej kategorii. Ważne jest dla nas, aby zgodnie z pierwotnym założeniem LubLarp Festiwalu, w Lublinie pojawiały się także sprawdzone i docenione przez środowisko larpowe scenariusze. Liczymy na tegorocznych zdobywców Larpowych Laurów, Czar i nie tylko.

#jeszczeraz – lubimy to co znamy, a niektóre tytuły cieszą się niesłabnącym od lat powodzeniem i doczekały się wielu rerunów. Tym hashtagiem oznaczamy gry, które były już na LubLarp Festiwalu lub innym festiwalu larpowym, cieszą się dobrą sławą nawet jeśli nie startowały w konkursach.

#remix – kultura doby postmodernizmu pełna jest remixów, pastiszy, kolaży, mash-upów, które to co znamy pokazują z innej perspektywy, osadzają w nowym kontekście, nadają nową jakość. Na LubLarp Festiwalu chętnie zobaczymy sprawdzone gry w nowych interpretacjach, np.: Wszystko dla Boba, Stowarzyszenie Miłośników Fantastyki w Mirowie 2016 czy Sokrates larp edition.

#unisex – słyszymy wiele głosów o tym, że często postaci kobiece są gorsze gatunkowo od postaci męskich. Być może sposobem na wyeliminowanie tej sytuacji jest pisanie gier, gdzie wszystkie postacie są niezależne od płci graczy. Wiemy z doświadczenia, że to działa. Wiedzą też o tym gracze chociażby Movingu czy Super Mario Business Story.

#crossplay – ostatnio trochę mówiło się o crossplayu i coraz częściej możemy się z nim spotkać w polskich larpach. Propsujemy i chętnie zobaczymy gry, które w swoim założeniu mają wpisane granie przeciwną płcią. UWAGA: hashtagu crossplay używamy tylko w przypadku scenariuszy, które zakładają role z podziałem na płeć. Tzn, że gra nie może być oznaczona tym hashtagiem oraz #unisex.

#15plus, #20plus, #30plus – od dwóch lat zachęcamy twórców do pisania gier większych niż kilkuosobowe. Zaczynaliśmy przygodę z larpami, kiedy chamber liczył minimum kilkanaście postaci i chętnie przekonamy się, że nadal można pisać dobre chambery na większą liczbę graczy – przecież im nas więcej tym weselej. W tym roku nawet bardziej niż w poprzednich stawiamy na liczbę osób, dlatego też pojawił się nowy hashtag #30plus.

#flexible – zabrakło nam jednego gracza i jesteśmy w kropce, bo larp nie może się odbyć. Na pewno jest sposób, aby projektować bardziej elastycznie. Propsujemy wszystkie larpy, na które nie trzeba załatwiać zastępstwa na ostatnią chwilę albo zatrzaskiwać drzwi przed nosem komuś, kto próbuje przekupić nas połową pizzy, żeby tylko zagrać w tego larpa(sic!).

#2h, #3h, #4h – temat poruszał w sieci Mikołaj Wicher. Larpy na konwentach powinny być krótkie, treściwe i dynamiczne. Wcale nie muszą trwać ośmiu godzin. Dwie czy trzy godziny w zupełności wystarczają na naprawdę dobrą rozrywkę, co potwierdziła ostatnia edycja Larpów Najwyższych Lotów. Do programu chętniej przyjmiemy dwa krótsze larpy niż jednego długiego.

#321start – przyzwyczailiśmy się do tego, że larpy wymagają długich przygotowań, ustawiania scenografii, wykładu z settingu i godziny na czytanie kart postaci. Takie larpy też lubimy, ale na LubLarp Festiwalu chętnie zobaczymy takie, które mogą wystartować w 15-20 minut, nie wymagają specjalnych wcześniejszych przygotowań ani ze strony prowadzącego, ani ze strony graczy.

Już teraz zaklepcie termin 13-15 grudnia!

ZGŁOŚ PUNKT PROGRAMU