– Lublin Lubi Larpy

Zgłoś punkt programu na Kolę w Lublinie

Startujemy ze zgłoszeniami punktów programu na Kolę 2017. Zanim zaczniecie wypełniać formularz koniecznie zapoznajcie się z założeniami programowymi. W samym formularzu chcemy, żebyście zadali sobie pięć najważniejszych pytań odnośnie proponowanego punktu programu: coktogdziekiedy i przede wszystkim dlaczego?

Zgłoszenia przyjmujemy do 5 grudnia.

Jak najlepiej podać swój pomysł

(dla tych, co wahają się, jakiego typu punkt programu zgłosić na Kolę)

Na Koli 2017, poza sprawdzonym formatem TEDowych prezentacji, przewidujemy także warsztaty, dyskusje oraz szeroko rozumianą kategorię “inne”. Poniżej przedstawiamy mocne (i słabe) strony każdej z tych form, aby łatwiej było Ci zdecydować, która z nich najbardziej nadaje się do zrealizowania Twojego pomysłu.

WYSTĄPIENIE (15 minut)

Sprawdzona forma, na Koli obecna już od trzech edycji.

Zgodnie z zamysłem zaczerpniętym z konferencji TED i TEDx ma za zadanie rzetelnie przedstawić jedną ideę, zaszczepić myśl, zmienić punkt widzenia, wpłynąć na jakiś stan rzeczy, zainteresować danym zagadnieniem, nakłonić do poszerzenia wiedzy. Ale nie służy wyczerpaniu tematu.

Wystąpienie nie zakłada interakcji z audytorium. Masz 15 minut, aby wypełnić je maksymalnie treścią. Czas na kilka pytań będzie zaraz po zakończeniu wypowiedzi, a na dywagacje, wdawanie się w polemikę czy wymianę opinii – po wystąpieniu, w przestrzeni budynku konferencyjnego, przy kawie.

To forma dla Ciebie, jeśli:

  • Masz ściśle określony wąski temat, o którym chcesz mówić („Larpowej mechaniki” nie da się zawrzeć w 15 minutach, „Użyteczna mechanika kradzieży” ma szansę).
  • Chcesz zaprezentować teorię, wypracowane rozwiązanie, przedstawić mało znaną formę gier, przeprowadzić case study itp. (umiejętności praktyczne lepiej pokazać, niż o nich mówić).
  • Masz zamiar wsadzić kij w mrowisko i zmusić ludzi do refleksji (wnioskami można wymieniać się przy piwie).

WARSZTATY (60-180 minut)

Zdarzały się na Koli, a w przyszłym roku stworzą oddzielny blok. Wierzymy, że zdobywanie praktycznej wiedzy jest ważne i bardzo potrzebne w środowisku larpowym.

Warsztaty mają na celu zdobywanie konkretnych umiejętności, przećwiczenie ich w praktyce, wspólne tworzenie. Przenoszą ciężar aktywności na uczestników – indywidualnie lub w grupach.

Prowadzący musi zapewnić tylko przykład (pokazać, jak coś wykonać krok po kroku) lub metodę (opisać kolejne etapy), zgodnie z którymi wszyscy wykonują powierzone zadania. Warsztaty często wykorzystują przestrzeń, dodatkowe materiały (flipchart, mazaki itp.), a także wymierny efekt (rekwizyt, znajomość konkretnej techniki, a nawet gotowy do rozegrania larp).

To forma dla Ciebie, jeśli:

  • Część praktyczna przeważa nad częścią teoretyczną (warsztat nie jest wytrychem do dłuższej prezentacji).
  • Zamierzasz wchodzić w interakcję z ludźmi oraz dać im możliwość czynnego udziału.
  • Chcesz, by ludzie wyszli z nowymi umiejętnościami, stworzonymi przez siebie rzeczami, naładowani energią.

Dyskusja (60-120 minut)

Dwie ostatnie edycje pokazały, że uczestnicy lubią dyskutować. Potrzebują tylko odpowiedniej przestrzeni do wymiany wniosków.

Dyskusja pozwala na wymianę opinii, poglądów, również (a może zwłaszcza?) na tematy kontrowersyjne i emocjonujące. Dyskusja może przyjąć różne formy, jednak podstawowym jej celem jest zgłębienie tematu, skonfrontowanie różnych stanowisk, rozważenie argumentów oraz wyciągnięcie wniosków. Przy okazji także poznanie innego spojrzenia, a dzięki temu integracja środowisk.

Prowadzący staje na równi z uczestnikami, jeśli chodzi o wyrażanie swojego zdania. Bierze również na siebie odpowiedzialność za pilnowanie porządku, moderację i utrzymanie rozmowy w merytorycznej formie.

To forma dla Ciebie, jeśli:

  • Wolisz zadawać pytania, niż dawać gotowe odpowiedzi.
  • Chcesz poruszyć ważny temat i dowiedzieć się, co ludzie o nim myślą (w tym przypadku jesteś raczej słuchaczem niż mówcą).
  • Masz zamiar skonfrontować dwa lub więcej różnych spojrzeń, metod, środowisk (ważne jest, aby wszystkie traktować na równi, unikać tendencyjności i potrafić zapanować nad przebiegiem dyskusji).

INNE

Larpowcy to ludzie kreatywni, więc mają często pomysły, które trudno zmieścić w sztywne ramy – czy to czasowe, czy metodologiczne. Przychodzimy z pomocą i w odpowiedzi na Twoją kreatywność zbieramy pomysły na punkty programu z kategorii “inne” – czyli wszystko, co nie zmieściło się w żadnej z powyższych form.

Musimy tylko znać zarys pomysłu oraz potrzeby logistyczne, aby sprawdzić, czy będziemy w stanie je zorganizować.

To forma dla Ciebie, jeśli:

  • Masz świetny pomysł, który zakłada, że chcesz z ludźmi robić coś innego niż mówić do nich, słuchać ich, nauczyć ich czegoś, coś z nimi wspólnie wykonać.
  • Twoja idea wymaga specjalnych przygotowań, określonej przestrzeni lub materiałów do zrealizowania.
  • Nie jesteś w stanie zdecydować się, jaką to miałoby mieć formę. Ciągle kłębi się gdzieś w Twojej głowie i umyka jasnej klasyfikacji.

Kaja Skorzyńska, Marcin Słowikowski