Na LubLarp Festiwal 22/23 zapraszamy w dniach 13-15 stycznia, a to oznacza że od poprzedniej, szóstej edycji miną trzy długie lata. To szmat czasu, w trakcie którego zmienił się świat, nasze życia, warunki i możliwości organizacji larpów. Nie będziemy ściemniać, powrót jest trudny i skłonił, a momentami zmusił, nas do przemyśleń i zmian. Trudno oprzeć się wrażeniu, że będzie to zupełnie nowy początek!
Nowe koncepcje
Od kameralnej premiery LubLarp Festiwal mocno się rozrósł: kilkanaście gier, kilkadziesiąt regularnie uczestniczących osób oraz kilkaset miejsc na gry. Festiwalowy weekend stał się larpowym maratonem. Brakowało czasu na odpoczynek i spokojną rozmowę. W tym roku zwalniamy to szalone tempo. Na program LLF złoży się 12 gier w trzech nitkach programowych – my zyskamy czas na niezbędne prace organizacyjne, a wy nie będziecie wbiegać na gry prosto z pociągów, ani jeść posiłków w pośpiechu. W sobotę planujemy dłuższą przerwę, która będzie okazją na wspólny lubelski obiad larpowy!
Nowe warunki
Ze względu na obecne możliwości lokalowe, żegnamy się z budynkiem Centrum Spotkania Kultur, które pozwoliło nam mocno rozhulać wydarzenie. Przeprowadzamy się do Centrum Kultury w Lublinie przy ulicy Peowiaków 12. Doskonale zlokalizowany, odrestaurowany, nowoczesny i estetyczny budynek posiada przestrzenie idealne do prowadzenia chamberlarpów. Obiekt jest dostosowany do osób z niepełnosprawnościami, na miejscu działa szatnia dla 250 osób, w sąsiedztwie znajduje się kilka hoteli i strzeżony parking podziemny. Rzut beretem jest Stare Miasto wypełnione knajpami i restauracjami – z tymi obiadem to było serio!
Niestety, nowe warunki to również diametralnie wyższy niż trzy lata temu koszt organizacji wydarzenia. Dlatego jesteśmy zmuszeni podnieść ceny biletów, która wyniesie 99 złotych za udział w larpie. Wiemy że to bardzo duży wzrost i że niektórym uniemożliwi to udział. Zdecydowaliśmy że LubLarp Festiwal musi być wydarzeniem rentownym, w pełni finansowanym z biletów zakupionych przez osoby uczestniczące w imprezie. Niestety, większość z nas ma doświadczenia, w których do organizacji larpowych wydarzeń trzeba było z prywatnej kieszeni dołożyć kilkaset a czasami nawet kilka tysięcy złotych, które nie zostały zaplanowane w budżecie. Nie możemy sobie pozwolić na takie ryzyko, bo mogłoby ono w przyszłości zagrozić istnieniu festiwalu. Liczymy na wasze zrozumienie.
Nowe zasady
W przeszłości dotarło do nas wiele historii o zapisach na LubLarp Festiwal. Niektóre z nich zabawne, jak spotkania, podczas których kilkanaście osób z telefonami w rękach o wyznaczonej godzinie walczyło o miejsca – niestety, zdecydowanie więcej opowieści było frustrujących, szybkość internetu decydowała zbyt często, upadały strony, wieszały się serwery, działy się inne tragedie. Chociaż uważamy, że system “kto pierwszy, ten lepszy” ma swoje zalety, to uznaliśmy, że jego użyteczność przy LubLarp Festiwalu została wyczerpana. W tym roku zapisy na gry przeprowadzimy w nowej formule, która oparta będzie o listy priorytetów oraz losowania.
Larpy zostaną podzielone na 4 bloki: piątek, sobota rano, sobota po południu i niedziela, po 3 larpy w każdym. Przy zapisach damy wam możliwość wskazania, w które gry chcecie zagrać w danym bloku i ustawić je od najbardziej do najmniej interesującej. Naszym zadaniem będzie takie dopasowanie list, żeby jak najwięcej osób było jak najbardziej zadowolonych. W przypadkach, w których nie będzie to możliwe, zakładamy możliwość przeprowadzenia losowania.
Nowe spojrzenie
Kilkuletnia przerwa w organizacji festiwalu skłoniła nas do zadania pytania: co jest niezbędne żeby LLF nie przestał istnieć? Odpowiedź to: osoby organizujące wydarzenie oraz tworzące jego program – gdy ich zabraknie, wszelkie inne kwestie przestaną mieć znaczenie. Wiemy, że osoby z obydwu grup wkładają masę czasu i energii, i nie chcemy, żeby stały się wyłącznie robotami, które jedynie dają, a nie dostają nic w zamian. Dlatego wprowadzamy dla nich specjalne zasady zapisów. Każda osoba z grona organizatorskiego będzie mogła wybrać jedną grę z gwarantowaną możliwością zakupu biletu. Każda osoba (współ)prowadząca larpa będzie traktowana priorytetowo w blokach, na które będzie chciała się zapisać tzn. otrzyma gwarantowane miejsce na grę, na którą zgłosi się więcej osób niż dostępnych miejsc (pozostałe osoby wezmą udział w losowaniu).
To nie wszystko! Osobom tworzącym program, nierzadko przyjeżdżającym z drugiego końca kraju, chcemy zapewnić zniżki na bilety w podziękowaniu za włożoną pracę. Nie mamy jednak pewności, że budżet pozwoli na pełne sfinansowanie ich uczestnictwa. Dlatego uzależniamy wysokość zniżki od łącznej liczby sprzedanych biletów. Jeżeli sprzedaż biletów będzie niska, to za każdego poprowadzonego larpa przyznamy 100 zł zniżki, jeśli przekroczy 180 miejsc, za każdego poprowadzonego larpa przyznamy 200 zł zniżki, jeśli przekroczy 220 miejsc – 300 zł zniżki. Zniżka będzie do podziału pomiędzy osoby prowadzące grę. Drogie osoby tworzące larpy, możecie traktować to jako zachętę do zgłaszania dużych gier!
Nowe twarze
Larpy to przede wszystkim nasze hobby. Organizujemy LubLarp Festiwal oraz wiele innych larpowych wydarzeń. Skupiamy się w grupie nieformalnej LubLarp Team. Chcemy jednak nie tylko tworzyć, ale też grać w larpy. To wspólne larpowe doświadczenia sprawiły, że się poznaliśmy i nawiązaliśmy przyjaźnie. Chcemy wierzyć, że za 5/10/15 lat LubLarp Festiwal będzie istniał dalej, a my wciąż będziemy larpować w Lublinie, nawet jeżeli zabraknie nam czasu na tworzenie i organizowanie. Żeby ta wizja mogła się spełnić, potrzebujemy aktywnej i rosnącej lubelskiej społeczności larpowej oraz LubLarp Teamu. Potrzebujemy nowych twarzy i dlatego wprowadzamy jeszcze jedną nowość związaną z zapisami.
Na każdej festiwalowej grze chcemy wyznaczyć 3 miejsca, które w pierwszej kolejności będą przeznaczone dla osób mieszkających aktualnie w Lublinie. Wierzymy, że stali uczestnicy i uczestniczki LLF z całej Polski, zrozumieją tę decyzję. Wiemy, że regularnie bierzecie udział w różnych larpach lubelskich twórczyń i twórców, więc mamy nadzieję, że będziecie trzymać kciuki za to, żeby było więcej osób je tworzących.
Wszystkie zasady zapisów przedstawimy szczegółowo z osobnym wpisie.
Nowe wersje
Poza całą listą zmian i nowości, są również rzeczy, do których chcemy wrócić przy LubLarp Festiwalu, ale w nieco odświeżonej formie. Od 2017 roku organizowaliśmy plebiscyt, w którym przyznawany był szereg nagród i wyróżnień. Plebiscyt był dla nas dobrą zabawą i spotkał się z waszym ciepłym przyjęciem, ale wydaje nam się, że w ostatnich latach osiągnął zbyt duży poziom skomplikowania. W tym roku plebiscyt wraca w podstawowej formie z jedną kategorią:
gram, oceniam, nagradzam, czyli nagroda publiczności – po każdym larpie gracze zostaną poproszeni o jego ocenę w skali od 1 do 10. Z zebranych głosów liczymy średnią – gra z najwyższą oceną wygrywa nagrodę publiczności. W przypadku remisu wygrywa gra, na którą oddano większą liczbę ocen „10”. W przypadku dalszego remisu wygrywa gra, na którą oddano większą liczbę ocen „9” itd. Jeśli nie uda się w ten sposób rozstrzygnąć remisu, gry otrzymają nagrodę ex aequo. Aby larp został uwzględniony w plebiscycie, powinien zostać oceniony przez minimum ⅔ uczestników.