(czyli słów kilka o sztuce rozmowy)
POMYŚL, PO CO ROZMAWIAĆ
- Jasny i przemyślany temat to klucz do sukcesu. Nie omawiaj kwestii mało ważnych i prostych do podsumowania, bo to pozostawi poczucie zmarnowanego czasu.
- Obierz konkretny cel. Czy zależy Ci na wymianie różnorodnych opinii? A może chcesz usłyszeć innowacyjne pomysły, wyjść z gotowymi wnioskami na temat danego problemu albo wspólnie opracować nowe rozwiązania?
- Poszukaj ciekawej i odpowiedniej formy, która ułatwi osiągnięcie celu. Pomyśl o jednej z następujących opcji: dyskusja plenarna, panel dyskusyjny, polemika, debata.
- Nie bój się kontrowersyjnych tematów ani emocji, jakie mogą się pojawić. Musisz jednak umieć nad nimi zapanować. Zastanów się, jak je wykorzystać jako siłę napędową, aby uzyskać odpowiednie rezultaty.
- Przygotuj wcześniej pytania odnośnie najważniejszych kwestii, jakie zostaną poruszone w dyskusji. Nie trzymaj się ich jednak kurczowo. Pamiętaj, że dyskusja przebiega dynamicznie i w trakcie mogą pojawić się dodatkowe kwestie warte omówienia. Nie trać z oczu ogólnego celu, do którego ma dążyć spotkanie.
POMYŚL, KTO MA ROZMAWIAĆ
- Jako prowadzący dyskusję, przyjmij na siebie rolę moderatora, a uczestnikom i zaproszonym gościom pozwól grać pierwsze skrzypce. Twoim zadaniem jest raczej wprowadzanie kolejnych wątków, uwypuklanie najważniejszych argumentów, podsumowywanie poszczególnych etapów, a przede wszystkim pilnowanie porządku i kultury rozmowy.
- Rozdzielaj głos. “Kto szybciej podniósł rękę” nie załatwia sprawy. Jeśli widzisz osoby dominujące w rozmowie, poproś o wygłoszenie opinii tych uczestników, którzy dotąd nic nie mówili. Jeśli dopuścisz do sytuacji, w której dwie osoby dyskutują między sobą, ciężko będzie Ci wrócić na właściwy tor.
- Jeśli decydujesz się na panel dyskusyjny, uczestników dobieraj pod względem różnorodności – ze względu na kwalifikacje i to, czy zaprezentują odmienne podejścia do tematu. Ich obecność powinna być uzasadniona poprzez autorytet i wiedzę w danym temacie. Zwróć też uwagę na elokwencję – żeby paneliści mówili swobodnie i interesująco oraz konkretnie i bez dygresji, potrafili utrzymać uwagę i nie zawłaszczali dyskusji.
- Nie zapomnij o przygotowaniu. Każdy z uczestników powinien zapoznać się z tematem, celem i zasadami dyskusji. Przed jej rozpoczęciem najlepiej powtórz jeszcze raz ze wszystkimi założenia i przebieg panelu.
POMYŚL, JAK ROZMAWIAĆ
- Zadbaj o komfort uczestników. Usadź ich tak, by wszyscy mogli się nawzajem widzieć. Wyeliminuj niepotrzebne, rozpraszające bodźce. Oznacza to też wyciszenie telefonów!
- Dobrą praktyką jest robienie notatek. Jeśli nie możesz równocześnie moderować i pisać, wybierz do tego dodatkową osobę, ale upewnij się, że wciąż da radę uczestniczyć w dyskusji!
- Skoro już Ty i członkowie poświęcacie kawał swojego czasu, warto zdigitalizować efekty. Wyślij uczestnikom podsumowanie spotkania – na pewno zostanie dobrze odebrane.
- Kontroluj czas. Staraj się krótko podsumowywać dotychczasowe wnioski, a następnie przechodzić do kolejnych kwestii, informując przy tym uczestników, ile minut zostało do końca dyskusji.
- Dyskusja powinna posiadać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Przed oddaniem głosu uczestnikom jasno określ temat, cel oraz obowiązujące zasady. W zakończeniu możesz podsumować główne zagadnienia, wnioski i pomysły. Dzięki temu uczestnicy poczują, że dyskusja miała sens i że wynikają z niej konkretne rezultaty.
- Nie zapomnij podziękować uczestnikom za ich wkład w dyskusję!
Kaja Skorzyńska, Marcin Słowikowski
How to moderate a panel like a pro
Sześć reguł udanej dyskusji