– Lublin Lubi Larpy

Harmonogram szkoleń

15-16 marca

1. Co to jest larp

Marcin Słowikowski i Daniel Krzaczkowski

– rozszyfrujemy coraz częściej używane, tajemnicze pojęcie „larp” i spróbujemy zdefiniować jego znaczenie;
– dowiemy się, co larpy mają wspólnego z dziecięcą zabawą, teatrem i rytuałem;
– spróbujemy określić, jakie funkcje spełniają i dlaczego ludzie biorą w nich udział;
– porozmawiamy o podstawowych rodzajach larpów: grach miejskich, grach terenowych, chamberlarpach, larpach dramowych, cyklicznych etc.;
– przeanalizujemy trzy podstawowe podejścia graczy zgodne z teorią GNS (gamizm-narratywizm-symulacjonizm);
– na własnej skórze przekonamy się, na czym polega larpowanie, biorąc udział w „Balu Ambasadora” grze opartej na mechanice zbliżonej do gry towarzyskiej „mafia”;
– omówimy zjawiska immersji, bleeda i post-larp charisma na podstawie doświadczeń z gry;
– na koniec, zastanowimy się, jakie są perspektywy stosowania larpów w edukacji, rozrywce i biznesie.

26-27 kwietnia

2. Jak zbudować postać

Piotr Milewski

– zaczniemy od podstaw, czyli dowiemy się paru interesujących rzeczy o człowieku i zmysłach, którymi się posługuje;
– dowiemy się na czym polega komunikacja interpersonalna i jak wykorzystywana jest w trakcie gry;
– w części przyrodniczej poznamy podstawowe gatunki graczy;
– nauczymy się konstruować postacie w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii, socjologii i ludologii;
– poznamy tajniki jasnowidzenia, czyli będziemy próbowali rozgrywać larpa na papierze przed larpem;
– zapoznamy się z niektórymi sekretami SPL czyli Sprawdzonej Praktyki Larpowej, które dotyczą konstruowania postaci;
– zagramy w nagrodzonego w 2013 roku Złotą Maską za najlepszy scenariusz larpa „Metoda profesora Kamihary”, w którym gracze budują role w trakcie gry.

17-18 maja

3. Odgrywanie i improwizacja

Mikołaj Wicher i Malwina Otto

– zaczniemy tradycyjnie od rozgrzewki i przygotowania się do wchodzenia w role zarówno pod względem fizycznym, psychicznym i emocjonalnym;
– dowiemy się, że odgrywanie postaci i gra aktorska to nie to samo i poznamy, na czym polegają podstawowe różnice pomiędzy nimi;
– porozmawiamy o stylach gry, zdiagnozujemy swój styl i nauczymy się go wspierać, tak aby larp jak najlepiej spełniał nasze oczekiwania;
– zagramy na emocjach i spróbujemy różnymi metodami wzbudzić je w sobie na potrzeby gry;
– nauczymy się gry z partnerem oraz przejmowania i oddawania inicjatywy;
– spróbujemy włączyć do gry również rekwizyty i elementy kostiumu;
– zbadamy swoją strefę komfortu i nauczymy się ją przekraczać w sposób kontrolowany;
– porozmawiamy o wchodzeniu i wychodzeniu z roli, dowiemy się, czym jest higiena roli i dlaczego ważne jest jej przestrzeganie;
– umiejętności odgrywania i improwizacji będziemy szlifować podczas larpa „Atlas Chmur: w cudzej skórze”, odgrywając postaci w kilku różnych wcieleniach.

21-22 czerwca

4. Wolna forma

Katarzyna Kehl i Bartosz Zioło

– odnajdziemy podstawowe różnice pomiędzy klasycznymi larpami a freeformami;
– dowiemy się, skąd się wzięły freeformy, kto je pierwszy uprawiał, co to jest Jeepform (konkretna forma freeformu) i jak całość przywędrowała do Polski;
– szeroko omówimy znane i stosowane metatechniki, od “ptaszka w uchu” przez przewijanie czasu, po głosowania;
– przeprowadzimy studium przypadku na podstawie kilku wybranych gier, przeanalizujemy ich mocne i słabe strony oraz zakładany cel;
– rozegramy dwie przykładowe gry: jedną z gatunku komediowo-obyczajowych, drugą – zaangażowanych lub dramatycznych;
– na koniec zaprojektujemy, stworzymy, rozegramy i przeanalizujemy własny scenariusz gry.

2-3 sierpnia

5. Kostiumy i charakteryzacja

Zofia Urszula Kaleta

– poznamy podstawy BHP przy użyciu profesjonalnych materiałów kosmetycznych.
– dowiemy się wszystkiego o soczewkach koloryzujących, ich rodzajach, nakładaniu i przechowywaniu;
– poznamy tajniki bodypaintingu przy użyciu farb aquacolor i supracolor, pracy z aerografem i tworzenia szablonów;
– nauczymy się stylizacji peruk, tworzenia łysin, zakrywania brwi, aplikacji i kamuflażu elementów z lateksu i pianki, a także imitacji blizn i zranień oraz postarzania;
– wykonane stylizacje wykorzystamy podczas wieczornego larpa „Nie znasz dnia ani godziny ” Marcina Słowikowskiego w klimacie Odmieńca;
– porozmawiamy o użyteczności kostiumu, rodzajach tkanin i ich właściwościach oraz o butach larpowych;
– opanujemy podstawy szycia i tworzenie wykrojów, a także sposoby postarzania odzieży;
– poznamy zastosowanie materiałów termoplastycznych takich jak worbla, eva, friendly plastic, wonderflex;
– podczas ćwiczeń praktycznych będziemy pracowali w trzyosobowych grupach.

30-31 sierpnia

6. Budowanie fabuły

Malwina Otto i Dorota Kalina Trojanowska

– w trakcie warsztatów nauczymy się tworzyć zarówno pretekstowe fabuły jak i wielowarstwowe sieci powiązań;
– porozmawiamy o znaczeniu gatunku, konwencji i klimatu dla tworzonej przez nas opowieści;
– dowiemy się, jak tworzyć nie tylko porywające ale również grywalne wątki i relacje w oparciu o motywacje i cele postaci;
– przeanalizujemy, z czego składa się pełnokrwisty bohater i jaka jest jego rola w fabule;
– nauczymy się, gdzie szukać inspiracji i jak kreatywnie korzystać z toposów, archetypów i klisz kulturowych;
– poznamy sprawdzone rozwiązania, aby karta postaci była czymś więcej niż tylko instrukcją do gry;
– rozegramy larpa „Szkoła dla panien”, a potem rozłożymy scenariusz na czynniki pierwsze;
– na koniec wspólnie stworzymy i napiszemy wielowątkową fabułę w wybranym przez uczestników settingu i konwencji.

20-21 września

7. Mechaniki larpowe

Aleksander Tukaj i Paweł Jasiński

– larp, podobnie jak każda gra musi
mieć swoje zasady, na szkoleniu nauczymy się tworzyć reguły rządzące larpem, czyli tak zwaną mechanikę;
– dowiemy się, dlaczego mechanika jest ważnym elementem larpa i jak wpływa na jego ostateczny kształt,
– poznamy podstawowe funkcje mechaniki: augmentacyjną, informacyjną i arbitralną;
– rozszyfrujemy tajemnicze skróty DKWDK i DKWDDK;
– wypróbujemy w praktyce najbardziej popularne mechaniki stosowane na całym świecie, zbadamy ich mocne i słabe strony;
– porozmawiamy o słowach bezpieczeństwa: jak, kiedy i dlaczego ich używać;
– stworzymy i przetestujemy własne, proste mechaniki na potrzeby nieistniejących (jeszcze) larpów różnego typu.

18-19 października

8. Scenografia i rekwizyty

Monika Maja Borysiewicz i Mikołaj Wicher

– porozmawiamy o funkcjach scenografii i rekwizytów w grach;
– dowiemy się jak zrobić oprawę wizualną larpa, która będzie cieszyła oko i zarazem wspomagała grę;
– przekonamy się o tym, że w przypadku scenografii larpowych ilość nie zawsze przekłada się na jakość;
– nauczymy się, jak wykorzystywać naturalne warunki dostępnej przestrzeni przy projektowaniu wizualnej strony larpa a także jak kanalizować rozgrywkę poprzez manipulację przestrzenią;
– poznamy profesjonalne techniki tworzenia elementów scenografii i rekwizytów oraz ich „domowe odpowiedniki”;
– wspólnie zmienimy przestrzeń warsztatową w lokację w świecie gry na potrzeby wieczornego larpa;
– krok po kroku zaprojektujemy i wykonamy niewielki rekwizyt jedną z wybranych technik;

22-23 listopada

9. Zarządzanie projektem

Kamil Bartczak

– dowiemy się jak wygląda tworzenie larpa od strony organizacyjnej;
– prześledzimy cały proces powstawania larpa od pierwszego pomysłu do ewaluacji projektu;
– zobaczymy na konkretnych przykładach najbardziej sprawdzone rozwiązania i postaramy się stworzyć listę podstawowych trudności, które mogą się pojawić na kolejnych etapach pracy;
– udowodnimy, że dwa plus dwa to więcej niż cztery, czyli poznamy podstawowe zasady pracy w zespole;
– nauczymy się formułować i alokować zadania, tworzyć plan prac i harmonogram;
– porozmawiamy o znaczeniu promocji, logistyki i komunikacji z graczami;
– wszystkie zdobyte informacje wykorzystamy w praktyce, przygotowując wspólnie larpa dla mieszkańców Lublina.Spotkanie zakończymy krótkim podsumowaniem całego cyklu i uroczystym wręczeniem certyfikatów dla osób, które wzięły udział we wszystkich spotkaniach w ramach projektu.