LubLarp Festiwal – sprawdzona formuła, nowa data

Na LubLarp Festiwal zapraszamy w styczniu, ale poza datą niewiele się zmienia.

Wracamy do CSK – uczestnicy i twórcy larpów ubiegłorocznego LubLarp Festiwalu byli pod ogromnym wrażeniem przestronnych i nowoczesnych przestrzeni w Centrum Spotkania Kultur, w których bez problemu mieściły się nawet większe chambery, nie mówiąc już o strefie chilloutu i przebieralni.

Wracają hashtagi – stawiając się w roli kuratorów, za pomocą hashtagów nakreśliliśmy, na jakich grach zależy nam najbardziej. Poprzednio udało nam się zbudować ciekawy i mocny program oraz zapewnić środowisku kilka nowych tytułów. W tym roku kontynuujemy temat, bo wierzymy, że trafiliśmy w larpowe gusta.

Większy wybór – tym razem proponujemy nie trzy a aż cztery nitki programowe! To zapewni większą różnorodność oraz dostępność larpów. Dla większego komfortu uczestników zadbamy też o to, aby pomiędzy larpami zawsze była chwila przerwy na przygotowanie sal, odpoczynek, przebranie się, kawę…

Nowa data – gdy festiwal zyskał zasięg ogólnopolski, otrzymaliśmy wiele głosów, że grudzień nie jest najszczęśliwszym terminem, ze względu na koniec roku i urlopu oraz wydatki związane z prezentami i organizacją świąt. Dlatego też przesuwamy wydarzenie na 18-20 stycznia 2019. Dołączajcie do wydarzenia na Facebooku.

Hashtagi LubLarp Festiwal 2019

Hasztagi mają na celu pokazać, jakie larpy najbardziej nas interesują i jasno komunikować to uczestnikom. Poniżej znajdziecie listę hashtagów, które będziemy premiować przy wybieraniu zgłoszeń. Im więcej założeń spełnia gra, tym większa szansa, że będziemy chcieli ją mieć w programie.

#playtest – to edycja, która pozwala twórcy zebrać feedback i zmienić kształt gry przed oficjalną premierą. Wprowadzić nowe elementy albo coś usunąć, coś jeszcze zmienić – być może nawet w trakcie, dla lepszego efektu końcowego. Uczestnicy playtestu mają szansę dołożyć swoją cegiełkę i mieć realny wpływ na ulepszenie gry. Dla twórców to szansa na rozwój i cenną informację zwrotną.

#premiera – jak sama nazwa wskazuje, to larp, który po raz pierwszy jest wystawiany publicznie – w ostatecznym kształcie, być może po wcześniejszym playteście. Gracze mają prawo oceniać go jako skończone dzieło i wystawić mu recenzję. W związku z tym po raz drugi na LubLarp Festiwalu planujemy wybrać w plebiscycie najlepszą premierę.

#debiut – zależy nam na tym, aby poszerzyć grono larpowych twórców. Wiemy, że jest sporo osób, które nie mają dobrej okazji albo motywacji. Dlatego wprowadzamy ten hashtag dla wszystkich, którzy chcą podjąć wyzwanie, mają swoje larpy ciągle w głowie i żadnego nie przelali na papier. Pytania lub wątpliwości? Piszcie do nas na debiut@lublarp.pl.

#import – skąd brać nowe scenariusze, jeśli nie pisać samemu? Tłumaczyć! Jest sporo dobrych gier, których nie znamy, nawet jeśli zostały opublikowane w formie print&play, tylko dlatego, że zostały napisane po angielsku, włosku, szwedzku, czesku czy w jakimś innym języku. Tłumaczenie i adaptacja na nasze warunki jest pracą równie wymagającą co napisanie czegoś od początku.

#forthewin – hashtag dla gier, które zakwalifikowały się do finału, zostały wyróżnione lub nagrodzone w konkursach larpowych w dowolnej kategorii. Ważne jest dla nas, aby zgodnie z pierwotnym założeniem LubLarp Festiwalu, w Lublinie pojawiały się także sprawdzone i docenione przez środowisko larpowe scenariusze. Liczymy na tegorocznego zdobywcę Larpowych Laurów, Czar i nie tylko.

#remix – kultura doby postmodernizmu pełna jest remixów, pastiszy, kolaży, mash-upów, które to co znamy pokazują z innej perspektywy, osadzają w nowym kontekście, nadają nową jakość. Na LubLarp Festiwalu chętnie zobaczymy sprawdzone gry w nowych intepretacjach, np.: Wszystko dla Boba, Stowarzyszenie Miłośników Fantastyki w Mirowie 2016 czy Sokrates larp edition.

#unisex – słyszymy wiele głosów o tym, że często postaci kobiece są gorsze gatunkowo od postaci męskich. Być może sposobem na wyeliminowanie tej sytuacji jest pisanie gier, gdzie wszystkie postacie są niezależne od płci graczy. Wiemy z doświadczenia, że to działa. Wiedzą też o tym gracze chociażby Movingu czy Super Mario Business Story.

#crossplay – ostatnio trochę mówiło się o crossplayu i coraz częściej możemy się z nim spotkać w polskich larpach. Propsujemy i chętnie zobaczymy gry, które w swoim założeniu mają wpisane granie przeciwną płcią.

#15plus i #20plus – zauważyliście, że twórcy chamberów w ostatnim czasie chętniej tworzą kameralne gry na 5-7 osób? My zauważyliśmy i chętnie powalczymy z tym schematem. Zaczynaliśmy przygodę z larpami, kiedy chamber liczył minimum kilkanaście postaci i chętnie przekonamy się, że nadal można pisać dobre chambery na większą liczbę graczy – przecież im nas więcej tym weselej.

#flexible – zabrakło nam jednego gracza i jesteśmy w kropce, bo larp nie może się odbyć. Na pewno jest sposób, aby projektować bardziej elastycznie. Propsujemy wszystkie larpy, na które nie trzeba załatwiać zastępstwa na ostatnią chwilę albo zatrzaskiwać drzwi przed nosem komuś, kto próbuje przekupić nas połową pizzy, żeby tylko zagrać w tego larpa(sic!).

#2h, #3h, #4h – temat poruszał w sieci Mikołaj Wicher. Larpy na konwentach powinny być krótkie, treściwe i dynamiczne. Wcale nie muszą trwać ośmiu godzin. Dwie czy trzy godziny w zupełności wystarczają na naprawdę dobrą rozrywkę, co potwierdziła ostatnia edycja Larpów Najwyższych Lotów. Do programu chętniej przyjmiemy dwa krótsze larpy niż jednego długiego.

#321start – przyzwyczailiśmy się do tego, że larpy wymagają długich przygotowań, ustawiania scenografii, wykładu z settingu i godziny na czytanie kart postaci. Takie larpy też lubimy, ale na LubLarp Festiwalu chętnie zobaczymy takie, które mogą wystartować w 15-20 minut, nie wymagają specjalnych wcześniejszych przygotowań ani ze strony prowadzącego, ani ze strony graczy.

Już teraz zaklepcie termin 18-20 stycznia. Wkrótce rozpoczniemy zgłoszenia gier, więc zachęcamy Was do zastanowienia się, jakiego larpa macie ochotę przywieźć ze sobą do Lublina.