– Lublin Lubi Larpy

Larpowy Polcon 2018 – polecanki Shonsa

W dniach 12-15 lipca w Toruniu odbędzie się Polcon 2018. To jedno z najważniejszych wydarzeń w kraju dla wielu miłośników fantastyki i gier. Skupia się głównie na literaturze. Sporo jest również tematyki popularnonaukowej. Polcon oferuje jednak również trzy bloki wypełnione larpowymi atrakcjami. Jest ich aż 40!

Polcon 2018

Larpy na konwentach ogólnofantastycznych

Nie jestem wielkim fanem larpów na konwentach. Polcon nie jest wyjątkiem. Poziom gier bywa bardzo różny. Często nie wiadomo czego się spodziewać, opisy niewiele wyjaśniają, a system zapisów potrafi utrudnić życie. Jeżeli mam ochotę zagrać w weekend kilka chamber larpów, to zdecydowanie wolę wybrać się na larpowy festiwal. Z kolei, jeżeli szukam prelekcji dotyczących larpowej teorii, to numerem jeden jest Konferencja larpowa.

Z drugiej strony, zdarzyło mi się zagrać kilka dobrych gier na konwentach. Świetne potrafiły być również wybrane prelekcje. Żeby zwiększyć na to szanse, lubię wcześniej sprawdzić program wydarzenia. Najlepiej jest zrobić listę najlepiej zapowiadających się punktów. Kilka dni temu Polcon 2018 opublikował pełny program imprezy, więc zabrałem się do jej przygotowania.

Larpowy Polcon – 40 na start!

Polcon oferuje trzy larpowe bloki. Składa się na nie 40 punktów programu: gier, prelekcji, warsztatów. Wybierając te, które uważam za warte zapisania w notatniku, nie miałem sztywnego zestawu kryteriów. Niestety, fabularne opisy gier nie zawsze dobrze zapowiadają konwentowe gry. Niekiedy nie można się było nimi kierować. Niektóre odrzucają, zamiast zachęcać. Zwiastują sztampowe rozwiązania, do wpisanego tytułu pasują jak pięść do nosa, albo nie mówią kompletnie nic. Cenniejszą informacją były dla mnie nazwiska osób prowadzących larpy, renoma gier, informacje o ciekawych rozwiązaniach. Byłem również w stanie przymknąć oko na mizerny opis, jeżeli klimaty gry bardzo mi przypadł do gustu. Do niektórych larpów nie jestem w 100% przekonany. Zaciekawiły mnie jednak na tyle, że daję im szansę. W ten sposób udało mi się ograniczyć listę to 13 pozycji.

Z 40 larpowych punktów programu wyselekcjonowałem 13.

Polcon 2018 – robicie to dobrze!

Kolejnym krokiem było odrzucenie 3 pozycji, które już znam. Grałem w te gry lub miałem już okazję wysłuchać wystąpienia. Na pewno nie wybiorę się na te punkty programu, ale mogę polecić je z czystym sumieniem.

Piątek 13 lipca

16:00 – Teoria larpowa w 45 minut, Zofia Skowrońska, Zula Costumes (LARP 2)

Nieważne, jakie masz doświadczenie. (Nigdy nie grałeś? To nie przeszkadza. Prowadzisz od dawna? Też przyjdź.) Ta prelekcja to piguła wiedzy o tym, jak projektuje się larpy. Wchodzisz na nią zielony jak sitowie, a wychodzisz żonglując takimi pojęciami jak bleed, steering oraz immersja. Zaczniesz odróżniać litery G, N i S. Zobaczysz, dlaczego Skandynawowie uprawiają seks i płaczą, a Niemcy biją się otuliną. I będziesz wiedział, co to otulina. W ogóle: to będzie intensywne 45 minut.

Sobota 14 lipca

18:00 – Pani i Otto, Klaudia Sowiak (LARP 2)

Gra autorstwa Frederika Berga Olsena, w tłumaczeniu Doroty Kaliny Trojanowskiej.
Krótka opowieść dla 4 graczy (2 kobiet i 2 mężczyzn) z udziałem publiczności.
„Oto ona – historia Pani i Otta. Opowieść bez konfliktów i dramatów, bez wrogów i nienawiści. Opowieść o miłości, słodka, mdła i podszyta zazdrością. Lady & Otto to gra, która przez powtarzające się sceny przedstawia sytuacje szczęśliwe i bezkonfliktowe. Są tu dwie postacie: kobieta – Pani, oraz mężczyzna – Otto.”

18:00 – Elektryczne Owce, Autor: Bartek Zioło. Prowadzący: Piotr Budzisz i Piotr „Kula” Milewski. (LARP 3)

Elektryczne Owce to gra, w której uczestnicy wcielają się w androidy świeżo zdjęte z taśmy produkcyjnej oraz ich nadzorców – testerów. Ci pierwsi będą musieli nauczyć się być prawdziwymi ludźmi – każdy android zaczyna jako czysta karta pozbawiona jakichkolwiek cech osobowości, które, wraz z rozwojem gry, będzie mógł zyskiwać dodając sobie odpowiednie “moduły”. Zadaniem nadzorców natomiast będzie nagradzanie najlepiej sprawdzających się egzemplarzy i sprawdzanie, czy niektóre nie są wadliwe…
Larp autorstwa Bartka Zioło.

larp Elektryczne owce, LubLarp Festiwal 2017, fot. Bad Cat Studio
larp Elektryczne owce, LubLarp Festiwal 2017, fot. Bad Cat Studio

Larpowy Polcon – subiektywna dycha Shonsa

Po „odrzuceniu” atrakcji, które już znam, na liście zostało mi 10 pozycji. 5 larpów oraz 5 prelekcji. Oczywiście, jak to zwykle bywa, niektóre z nich pokrywają się ze sobą. Jeżeli ktoś ma zamiar wybrać się na cały Polcon, to maksymalnie będzie w stanie odwiedzić 7-8 atrakcji z poniższej listy.

Czwartek 12 lipca

18:00 – Szklany Sufit, Autor: Nicholas Martin. Prowadzący: Piotr Budzisz i Piotr „Kula” Milewski. (LARP 3)

Dzisiejsze czarownice chodzą codziennie do pracy jak wszyscy. Niewielki kowen został utworzony w megakorporacji Seneca Holdings. Zgromadzonym weń czarownicom bliżej do współczesnych pogan, niż do wiedźm z bajek dla dzieci. Codzienność przynosi im zupełnie inne wyzwania. Tylko jedno się nie zmieniło: nie istnieje problem, którego nie rozwiąże dobry rytuał.
Gra autorstwa Nicholasa Martina. Otrzymała Wyróżnienie Specjalne w konkursie Golden Cobra 2016.

19:00 – Zegar tyka, Mateusz „Bantikat” Treder, Natalia „Nacia” Jaćkiewicz (LARP 2)

Osiem osób ukrytych pod własnymi maskami. Osiem pistoletów z załadowanym jednym nabojem. Zabijesz lub zginiesz, nie ma innego wyboru. Walka w pojedynkę może okazać się znacznie trudniejsza, jednak komu możesz zaufać? Niewiele pamiętasz sprzed tego momentu, jednak teraz towarzyszy ci jedynie strach i wola walki o przetrwanie. Wystarczy zdradzić jedno słowo o sobie za dużo, żeby skończyć z dziurą w głowie. A na krześle śmierci nie można kłamać… Gotowi na walkę z czasem? Zegar tyka.

Piątek 13 lipca

13:00 – Narratologia afektywna – albo emocje jako podstawa fabuł, Dr Aleksandra Avril Mochocka (LARP 1)

Prelekcja o opowiadaniu, opowieściach i post-klasycznym rozumieniu narracji. Emocje jako podstawa i główny aspekt organizujący opowieści – na podstawie teorii naukowych, które możecie wykorzystać bardzo praktycznie do projektowania larpów.

17:00 – Karczma „Boże, znowu…”, Ścianka (LARP 2)

Właściciel karczmy przegrał zakład z pewnym niziołkiem, ale zamiast dotrzymać słowa, wykopał hazardzistę za drzwi. Ten w akcie zemsty użył zwoju „Uga Buga” na przybytku. Od tego momentu na karczmie ciąży klątwa sprawiająca, że Brodacz nie może mieć normalnych klientów, przez co ciągle powtarza: “Boże, znowu…”. Eksperymentalny larp, na którym losujemy postać z kilku elementów. Do gry można dołączyć i z niej wyjść w dowolnym momencie. Zapraszam nowych i doświadczonych graczy na luźną zabawę.

17:00 – „Po Trzecie – Bezpieczeństwo!” Mechaniki i retoryki bezpieczeństwa larpowego, Michał Mochocki (LARP 1)

Kiedyś larp był jak sport ekstremalny: traumy i kontuzje spodziewane. W nordycko-amerykańskim półświatku, który politykę bezpieczeństwa traktuje bardzo poważnie, jeszcze kilka lat temu w „trudnych” immersyjnych larpach postulowano ograniczanie ryzyka oraz mechanizmy łagodzenia skutków. Dziś ideałem jest eliminacja wszelkiego ryzyka. Z retoryką bezpieczeństwa ramię w ramię idą mechaniki: opcjonalne albo przymusowe; w grze lub poza grą. Mogą być służebne wobec larpa – albo od niego ważniejsze.

18:00 – Gasnące Słońca – W zamieci, Czarostoja (LARP 1)

Na Malignatusie, lodowej planecie rodu Decados, tylko betonowe bunkry tętnią życiem. Prowadzi się w nich interesy, knuje i gra o wysokie stawki.
Nadchodzi kolejna z burz. A drzwi jednego z bunkrów stoją przed wami otworem.

Sobota 14 lipca

14:00 – Projektowanie doświadczeń i opowiadanie przez otoczenie – teorie i doświadczenia, których potrzebujecie na larpach Dr Aleksandra Avril Mochocka (LARP 1)

Prelekcja dotyczy ekonomii doświadczeń (w ujęciu B. J. Pine’a) oraz projektowania doświadczeń (experience design) i różnych technik opowiadania (budowania narracji oraz tworzenia środowisk, w których narracja może powstawać) w mediach takich jak np. ogrody, muzea, gry wideo, parki rozrywki itp.. Główne założenia teoretyczne i omówię przypadki skutecznych realizacji tych założeń, powstających na użytek muzealników, miast czy agencji reklamowych – oraz to, jak można je wykorzystać na larpach.

15:00 – Oceń Mnie!, Anna 'Szarańcza’ Szewczyk (LARP 3)

Oceń mnie! jest inspirowany jednym z odcinków serialu „Black Mirror”. Podczas gry możesz wcielić się w kelnera lub gościa kawiarni, w której wprowadzono nowe zasady obsługi klienta – los kelnerów zależy od oceny klienta. Sprawy nie ułatwia fakt ciągłych wymagań szefa sali – gra kelnera jest więc najeżona przeżyciami i stresem. Ci, którzy nie chcą mocnego stresu wcielą się w klientów i będą się po prostu świetnie bawić ocenianiem pracy kawiarni. Larp szczególnie polecany dla nowych graczy!

15:00 – Po ziomkach ich poznacie – Wybrane techniki tworzenia postaci, Krzysztof Shaman Chmielewski (LARP 1)

Jak (i po co) kreślić dynamiczne mapy relacji?
Jak zapewniać niezwykłość każdego z bohaterów na larpie o dwunastu małorolnych chłopach?
Jak przewidywać rozwój relacji?
Jak tworzyć sieć celów i zależności efektywnie
Jak dodawać postacie last minute bez szkody dla gry?

Niedziela 15 lipca

11:00 – Korpo-larpy: książka w pigułce, Michał Mochocki (LARP 1)

W marcu 2018 świat ujrzał pierwszą książkę o edu-larpach adresowaną do klientów biznesowych: „Imagine This: The Transformative Power of Edu-Larp in Corporate Training & Assessment” (Blaz Branc et al.). Co w niej się kryje? Jakie cele sobie stawia? Jak barwną drogę przeszła poprzez 7 krajów, 12 ludzi, 5 przedsiębiorstw i 2 uniwersytety? Chętnie opowiem.

Bonus w bloku RPG!

Dodatkowo trafiłem na punkt programu umieszczony w bloku erpegowym! Dopiero w opisie zawiera informację, że może zainteresować także larpowców.

Piątek 13 lipca

13:00 – Sztuka umierania Dawid „Ertai” Cichy (RPG)

Czy to sesja RPG, czy LARP – postać gracza może zginąć. Zły rzut kośćmi? Trup. Głupia decyzja? Nie żyjesz. Knowania wrogów lub innych graczy? Pa-pa. Zatrucie żelazem, strzała w kolanie, pocisk wzięty za bardzo do siebie, czy kochanka, która złamała serce – to wszystko zagraża bohaterom na co dzień. Cokolwiek i jakkolwiek ich nie zabije – my powiemy Ci jak się z tego cieszyć i jak wykorzystać śmierć postaci, aby dobrze się bawić na sesji i na LARPie. Bo umieranie jest fajne!

Shonsu jest gotowy na Polcon 2018!

Polcon, Polcon…

Pełny program konwentu Polcon 2018 jest opublikowany pod tym linkiem. Zachęcam do lektury, bo może znajdziecie w nim inne larpowe punkty programu, które Was zainteresują. Polecam również fantastyczny program prelekcyjny. Ja już wiem, że w wielu przypadkach prelekcja literacka lub popularnonaukowa wygra z larpowym punktem programu. Fantastyka to mój konik i podczas Polconu ma pierwszeństwo. Jeżeli jednak znajdę wolną chwilę na larpowe atrakcje, to z pewnością wybiorę coś z listy!